Nytt år, nya tag..

… nu höjer vi ribban…

Lilla H är vetgirig
Jag är vetgirig
Lilla H har vinnarskalle
Jag har vinnarskalle

Oftast bra, ibland inte…

När det kommer till inlärning är det bra, då är det alltid bra.

Vi har schema för lilla H, det har vi haft sedan hon var pytteliten.
Från början bara dagens dag, i rätt färg.
Sedan hela veckan med alla dess dagar och färger.

Det är bra!

Hedvig vet vilken dag det är och behöver inte schemat av den anledningen.
Hon vet också vad som skall hända under veckans dagar, hon kommer ihåg och behöver egentligen inte schemat av den anledningen heller. Dock behöver Hedvig schemat för att få struktur på veckans dagar. Om det idag är fredag och hon vet att något spännande och efterlängtat händer på söndag så vet hon så väl att efter fredag kommer lördag och sedan kommer den efterlängtade söndagen men det kan vara svårt att få perspektiv när i tid söndagen kommer efter fredagen… även om hon vet att det efter fredag kommer lördag och sedan söndag. Hänger ni med? Känner att jag förklarar luddigt…
Det är en sak att veta i vilken ordning dagarna kommer och en annan sak att veta vad det ordningen innebär

I Hedvigs klass har man ”veckans samlingsvärd” vilket är kanonbra!
Samlingsvärden får tala om vad det är för dag, vilket datum, vad det är för väder, vem som har namnsdag etc och detta skall berättas för klassen och skrivas på tavlan.
Jag har sett hur lilla H växer genom att vara samlingsvärd, det värmer i hjärtat.
Dock kan hon inte vara samlingsvärd så oftra hon vill, det finns naturligtvis turordning, men vi leker samlingsvärd hemma mest hela tiden.

Det fick mig att fundera…
Vi kunde kanske utveckla vårt simpla schema med ytterligare information om dagen som är…?

Oftast när jag gör nytt material till Hedvig ogillar hon!
Hon kan ogilla upp till ett halvår vilket är både frustrerande och irriterande!
Alltså, det tar en himla massa tid att ta fram nytt material och jag kämpar med att ha ett halvårs framförhållning för att inte få ett bryt varje gång hon dissar det jag gjort – jag vet ju att hon gillar det om ett halvår!

Den här ”grejen” jag gjort nu funkar dock!
Den funkade från första dagen!
Det har aldrig hänt förr!

Det är lite svårt för Hedvig…
Fast det ska det väl vara tänker jag…?
Ribban måste ligga högt om man ska lära sig, fast lagom högt…

Tanken med detta är att Hedvig ska lära sig vad det är för datum, plocka ”rätt” lapp med ”rätt” siffra och sedan skriva siffran själv. Sedan är tanken att vi skall prata om vilken månad det är och sedan, när hon kan, ska hon skriva månadens namn och året vi är på.

Vidare tänker jag att vi pratar om vilken årstid det är, vilken månad det är och Hedvig skriver månadens namn om hon vill.
Allt handlar faktiskt om ”om Hedvig vill” och det är kanske det viktigaste när man skall lära
sig, att man vill
Med vilja kommer man långt!

Näst sista rutan handlar om vädret.
Vädret är ganska centralt för Hedvig, vi pratar ofta om vädret.
Fast det gör kanske alla svenskar?!

Idag hade vi strålande sol och då valde hon ordbilden ”sol”.
Utan tvekan plockade hon ”rätt” ordbild, det känns häftigt!
Andra ordbilder att välja på var ”moln”, ”regn”, ”mulet”, ”snö”, ”blåst” etc.

Sista rutan är dagens namnsdag.
Den är svår…
Väldigt svår….

Vi läser på ett blad från en annan almanacka.
Vi ljudar och läser och sedan skriver Hedvig dagens namnsdag i rutan.

Jag vet inte hur länge detta kommer funka.
Jag vet inte om detta kommer funka.
Jag vet bara att det funkar nu, att det har funkat några dagar.
Jag vet att Hedvig än så länge tycker det är kul.
Jag vet att Hedvig tycker det är svårt, men inte för svårt.

Framförallt vet jag att Hedvig växer av att klara av detta varje dag!
Det gör mig glad…

PS. Jag ser ingen anledning till att vi alla runt om i landet sitter och gör liknande material så vill någon av er ”där ute” ha detta material så kommentera nedan (med er mailadress) så mailar jag. DS.