Underbara fröken…

… har tagit Hedvigs önskan om mer läxa på allvar…

Det blev en rivstart på läxläsning så här första dagen efter sportlovet.
I höstas hade lilla H till sin stora förtvivlan bara en enda läxa. Den tog hon på största allvar och det var också den läxa man själv fick göra varje gång vi lekte skola på Hedvigs rum. Men ändå, det var bara en enda läxa…

Jag gjorde egna läxor då vi lekte skola men nej, de var ju inte riktiga…
Så vid utvecklingssamtalet tog vi upp detta med läxor, att lilla H vill ha mer läxor.
Parallellt med detta har jag fått prata med tre tonåringar i huset om att det inte längre är ok att stöna högt över läxor, inte under Hedvigs vakentid i alla fall. Läxivern får gärna hålla i sig tänker jag och kommer hon på att hennes tre största idoler i livet bara kräks på sina läxor så är det kört, tvärkört!

När vårterminen drog igång i januari fick Hedvig en egen läxbok med en för henne anpassad läxa.
Åh, så mallig hon var första gången hon kom hem med läxboken. Det var inte tal om att sitta tillsammans vid köksbordet, nej, himmel och plättar; hon fick ju skrivbord till sitt rum då hon började i första klass och det är där man gör sina läxor förklarade hon för oss. Så klart!

Varje måndag får lilla H läxa och den skall vara klar och lämnas in på fredagen.
Första läxan var dock så himla rolig att göra att hon gjorde de tre sidorna fort och lätt första kvällen och kände sig aningen besviken på tisdagkvällen när hon inte hade någon läxa kvar att göra.

Veckan därpå försökte vi dra ut på det lite, göra en sida på måndag, en på tisdag och en på torsdag. Onsdagarna försöker vi komma ihåg att prata om vad Hedvig vill berätta på torsdagen då det är berättardag/visardag på samlingen.

Men Hedvig vill ha mer läxa ändå!

Hedvigs fantastiska fröken ”hör bön” och idag kom lilla H minsann hem med en läxa som heter duga!
Tre sidor i läxboken plus en läsläxa som skall läsas två gånger per dag!

Så fort middagen var avklarad ropade Hedvig:

Nu göl vi läxa mamma!

Jag rotade fram någon slags pedagogisk ådra inom mig och gick igenom med lilla H vad för slags läxa hon har denna veckan samt visade henne hur många sidor det är och förklarade att hon inte alls behöver göra allt ikväll. Beredd på ett ramaskri hukade jag mig nästan i stolen när jag sade detta och tänkte att ja, tjatar hon får hon väl göra allt ikväll då…  Men hon tittade bara på mig och på läxböckerna (i plural) och sade:

– Ok… ja göl lesten imollon då…

Precis!
Hon kan ju göra resten imorgon då!
1 1/2 sida av de tre sidorna i läxboken klarades av i ett nafs.
Hedvig skrev ”g” och hon drog linjer mellan ord och symboler som hör ihop.
Sedan hägrade läxläxan vilket även jag tyckte var otroligt spännande! Det är i mina ögon helt fantastiskt att hon läser! Att hon får ihop små ord av ljuden och blir både snopen och glad själv när hon ser att det funkar!

Hedvig läste ”Här är en båt” och när hon lyfte på lappen (utan att ha tjuvkikat) så var där en båt!
Hedvig läste ”Här är en bil” och ”Här är en häst” på samma vis och sedan kom ytterligare ett antal sådana meningar. Koncentrationen sänktes gradvis, det tar på krafterna att ljuda och få ihop en mening, så när hon kom till ”Här är en boll” kikade hon snabbt på orden och sade:

– Häl äl en booook…

– Men nej, nu blev tokigt!

– Åh!

– Prova igen, hur låter bokstäverna?

– B o l l… Häl äl en boll stål de!

– Precis!

Då vände vi på bladet och var framme vid sista sidan. Där stod ”Här är ett troll” men då ville inte Hedvig mer. Jag lirkade och lockade, det var ju faktiskt sista sidan. Då suckade hon och sade:

– Ja ja! Häl äl en boll stål de…

– Fast inte boll igen väl?

– Jo!

– Nej!

– T R O L L…. Tloll då?!

– Precis! Du kan ju! Vad duktig du är!

– Tloll limmal på boll…

Och det gör det ju!
Troll, rimmar på boll och med det konstaterandet som pricken över i avslutade lilla H dagens läxläsning med flaggan i topp! Och det finns mer kvar tills imorgon…