En läxa som…
 
… kanske inte var en läxa…
Vi vet inte.
 
I alla fall hette den duga. Läxan eller ickeläxan.
Det låg ett papper i ryggan när hon kom hem, en argumentationsövning. Jo, sant.
Eftersom den inte låg i den blå läxmappen blev jag tveksam till om det var en läxa eller inte. Fast varför skulle pappret ligga där om det inte var en läxa kan man undra. Men så kan det vara här i huset, att den lilla stoppar ner papper och grejer i ryggan för att hon vill ha just det i läxa. Idog är hon.
 
Argumentation. Som sagt.
Hur förklarar man det för en liten vetgirig som behöver förstå på sitt alldeles egna vis? Bara det blev som en läxa för mamman. Mamman försökte med flera exempel förklara att man till exempel kan argumenta för eller mot antal timmar med iPad, för eller mot tiden för läggning, för eller mot att äta lagom mycket av allt man tycker är gott…
I sin iver över att försöka få läxbarnet att förstå vad argumentation innebär gick mamman lite bananas och hade plötsligt rabblat så många exempel att hon insåg att hon kanske krånglat till ännu mer för läxbarnet. Men icke. Vikten av en frågeställning slash rubrik hanns också förklaras.
 
 
– Mäh, kan vi bara börja nu mamma?!
Ja´ vill prata om Minecraft.
 
– Okej, vad vill du säga om Minecraft?
 
– Att ja´ vill spela det. Alltid.
 
– Vad ska du ha som rubrik då?
 
– Ja´ vill spela Minecraft ska ja´ ha.
 
 
Och det hade hon, det idoga lilla läxbarnet.
 
 
Med Jag vill spla Mincraft som rubrik hade hon sedan följande argument:
 
 
 
På Mincraft lär jag mej att tenka
 
Jag lär mig också: att skapa
 
och: att planera
 
 
Och på frågan vilka konsekvenserna skulle bli om hon spelar (mer) Minecraft skrev hon:
 
 
Om jag spilar miecraft får jag många ideér och lär meg mer engelcka.
 
 
 
1 – 0 till lilla H…
 
 
 
Hon kan hon, som sagt…